تربیت بدنی

دانلود فایل تحقیق : دانلود مقاله رشته تربیت بدنی در مورد تأثير تربيت بدني بر سلامت جسم و روح – قست دوم

در برنامه‌ي درسي تربيت بدني، جهت‌گيري اساسي ياددهي- يادگيري، كسب و حفظ سلامتي براي دانش‌آموزان می باشد. برنامه‌ درسي تربيت بدني به دانش‌آموزان آگاهي‌هاي لازم را جهت حفظ سلامت خود در آينده، بدون كمك ديگران، بدهد. مانند اين آگاهي‌ها انجام صحيح حركات پايه- يعني راه رفتن، دويدن، پريدن، با پرش‌ رفتن، با جهش رفتن، … منتقل گردد. مانند اهداف ديگر تربيت بدني آمادگي جسماني دانش‌آموزان همچون استقامت عمومي انعطاف‌پذيري و قدرت مي‌باشد كه در سلامت جسمي و حركتي فرد عامل تعيين مي‌باشد. هدف سوم تربيت بدني ارتباط تنگاتنگ بين ورزش و تغذيه مي‌گردد. دانش‌آموزان با زمان دقيق صرف غذا، تأثیر آب و مايعات آشنا خواهند گردید. در كنار اين اهداف، هدف‌هاي اجتماعي، شناختي و عاطفي و رواني به آساني در درس تربيت بدني به دست مي‌آيند.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

– چرا بايد در مدرسه ورزش كرد؟

مانند دلايل مهم مي‌توان به ايجاد موارد زير تصریح كرد:

1- سلامت جسماني و رواني دانش‌آموزان

2- رشد تكامل و يادگيري حركتي مناسب با سن

3- تربيت فردي و گروهي

4- پشتوانه‌ قوي براي ورزش قهرماني

5- عادت به ورزش كردن

6- پيشگيري از آلودگي دانش‌آموزان به عادت ناپسند و مضر در محيط زندگي

7- پر كردن اوقات فراغت و لذت بردن

8- پي بردن به اهميت نظم و سازمان‌دهي در كلاس

9- داشتن تأثیر توانبخشي

– اهميت تربيت بدني در تعليم و تربيت كودكان

فعاليت‌هاي بدني و ورزش علاوه‌بر تقويت قواي جسماني كه يك اصل مهم در ارتقاي بهداشت همگاني می باشد بر رشد قواي ذهني و رواني دانش‌آموزان نيز تأثير قابل ملاحظه‌اي دارد. تدوين يك برنامه ورزشي مناسب در مدارس بسيار ضروري می باشد. بايد به هدف تربيت بدني ارج نهيم و مسائل كاربردي اين علم را در مدارس به اجرا درآوريم، تربيت بدني و ورزش مي‌تواند به موارد زير كه اكثر دانش‌آموزان به آن مبتلا هستند بپردازد و آن را تا حدي رفع نمايد، حتي پزشكان براي درمان بسياري از ناراحتي‌هاي جسماني به بيماران خود توجه مي‌كنند كه ورزش و كارهاي اصلاحي جسمي كه جزء علوم تربيت بدني و ورزشي انجام دهند.

اين موارد عبارتند از:

1- برطرف کردن ضعف عضلاني

2- تقويت انعطاف‌پذيري عضلات

3- دادن نشاط روحي

4- اجتماعي کردن

5- تقويت سيستم قلب و عروق

6- تقويت حواس و ذهن

7- تقويت عضلات جهت جلوگيري از انحراف ستون فقرات

– ارتباط آموزش حركات بدني با برنامه‌هاي تربيت بدني مدارس

در آموزش حركات تربيت بدني كودكان با چگونگي و چرايي حركات بدن خود آشنا مي‌شوند. مانند اهداف اساسي‌ آموزش حركات، كمك به كودكان می باشد تا از طريق الگوهاي حركتي فعال، به توانايي‌هاي بدني خود پي مي‌برند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

مهم‌ترين كمك مربي در برنامه‌ريزي حركات بدني كودكان، آن می باشد كه كودك اصول و مبناي حركات را ياد بگيرد و در زمان‌هاي مختلف و در شكل‌هاي متفاوت آنها را اجرا كند و يا مسائل رقابتي را براي كودكان ترتيب دهد و با ارائه تمرين‌هاي متناسب با قابليت‌ها و سطح توانايي‌هاي هر كودك خاص آنها را در حل مسائل، كمك كنند:

در واقع آموزش حركات بدني در برنامه‌هاي تربيت بدني تأثیر جايگزيني ندارد، بلكه مي‌تواند كامل‌كننده آن باشد. براي مثال اگر كودكي در فعاليت‌هايي كه نياز به شروع و توقف كردن، چرخيدن و حركت به طريقي خاص دارد، مشكل داشته باشد، فعاليت‌هاي حركتي مي‌تواند توانايي در اين جهت بالا ببرد.برنامه‌ريزي در جهت شكل‌دهي برنامه‌هاي ورزشي- حركتي آموزش حركات بدني و مورد علاقه كودكان نه تنها براي رشد همه جانبه بلكه براي كاهش رفتارهاي تخريبي كودكان در مدرسه و محيط‌هاي ديگر نيز مؤثر می باشد.

 مهم‌ترين كمك مربي در برنامه‌هاي حركات بدني كودكان ايجاد جوي می باشد كه در آن كودك اصول حركات را ياد بگيرد و فرصت‌هاي متنوع براي كاوش در شكل‌هاي مختلف حركات را پيدا كند. در موارد ايجاد زمين‌هاي ورزشي در فضاي باز، اولاً بايد حداقل مساحت را نسبت به تعداد دانش‌آموزان در نظر گرفت. ثانياً دقت گردد كه سطح زمين صاف و بدون پستي و بلندي باشد.

– ورزش و تأثیر آن در سلامت روان

ناراحتي‌هاي جسماني، اختلالات رواني را به همراه داشته و برعكس. نكته برجسته در تقويت‌ قواي جسماني، حفظ روان سالم مي‌باشد. پسراني كه از نظر قواي جسماني ضعيف مي‌باشند علاوه‌بر ضعف جسماني داراي مشكلات رواني مانند احساس حقارت و عدم توانايي تطبيق خود با ديگران مي‌باشند. دانش‌آموزان ورزشكار داراي صفات ممتاز رفتاري زیرا رهبري، تحرك‌هاي اجتماعي حس ارزش‌هاي فردي و اجتماعي، عدم شك و ترديد در خود عدم بهانه‌جويي و نتيجتاً رشد اجتماعي بيشتر مي‌باشد.

تحقيقات بسياري نشان داده می باشد كه ورزش علاوه‌بر اينكه ابزار ارزشمندي براي حفظ سلامت جسماني می باشد ارتباط نزديكي با سلامت رواني و به ويژه پيشگيري از بروز ناهنجاري‌هاي رواني دارد. ورزش از اضطراب و افسردگي مي‌كاهد و اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد. ورزش به ويژه در سنين كودكي و نوجواني مفر سالمي براي آزاد كردن انرژي‌هاي اندوخته شده می باشد و اين خود بسيار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده می باشد.

به گفته جامعه‌شناسي Thomas Jeffrey كه مطالعاتي پيرامون تأثير شركت جستن در فعاليت‌هاي ورزشي بر دانش‌آموزان مقاطع ابتدايي و راهنمايي انجام داده می باشد، جوانان، صرف‌نظر از نژاد و جنسيت آنها، از شركت در برنامه‌هاي ورزشي مناسب بهره‌ي زيادي مي‌برند.

ارتباط‌هايي نيز ميان شركت دختران در تيم‌هاي ورزشي در مقاطع راهنمايي و دبيرستان و موفقيت‌ آنها در زندگي حرفه‌اي كشف كرده كه به ارزش‌هاي كار تيمي، تعيين هدف و پاداش برتر بودن باز مي‌گردد. در تارنماي بنياد ورزش زنان آمده، «تصادفي نيست كه 80 درصد از مديران زن 500 شركتي كه در فورچون آمده‌اند، خود را به اين دليل كه در نوجواني در دنياي ورزش بوده‌اند، دختراني شيطان و شلوغ معرفي كرده‌اند».

– تنظيم ساعت زنگ ورزش با نيازهاي دانش‌آموزان

زنگ ورزش، زمان بروز خلاقيت كودكان می باشد. كودك با حضور در ساعت ورزش علاوه‌بر تقويت بعد جسماني به بازي، تفريح، پرورش روحيه تعاون و همكاري مي‌پردازد ولي ساعت زنگ ورزش در مدارس ايران با اولويت‌هاي اصلي نيازهاي دانش‌آموزان تنظيم نشده می باشد. در تحقيق زير به مقايسه اولويت‌هاي نيازهاي جسماني، مهارتي، شناختي و عاطفي دانش‌آموزان در درس تربيت بدني و ورزش‌ مدارس پرداخته شده می باشد. (رحيم رمضاني‌نژاد، حميد محبي، مهرعلي همتي‌نژاد).

در اين تحقيق آمده می باشد در نظر داشتن نيازهاي چندگانه دانش‌آموزان و پرهيز از پرورش تك‌بعدي با در نظر داشتن يك هدف با يك نياز اهميت بسياري دارد، به ويژه اينكه برخي محققان عقیده دارند تأثیر معلمان تربيت بدني در برآوردن برخي از نيازهاي اجتماعي حتي بيشتر از والدين می باشد.

بررسي محتواي درس تربيت بدني در كشورهاي مختلف نشان مي‌دهد كه بسياري از نيازهاي آموزشي دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته می باشد. همچنين در بسياري از اهداف و استانداردهاي درس تربيت بدني بر نيازهاي مختلف دانش‌آموزان مانند آموزش انواع حركات و مهارت، بهداشت جسماني و رواني توسعه مفاهيم شناختي، توسعه مهارت‌هاي ارتباطي، فعاليت‌هاي جسماني خارج از مدرسه، لذت، حركت، سلامتي و رشد اجتماعي، رفتار تکریم‌آميز و آمادگي جسماني تأكيد شده می باشد.

تدوين اهداف كلي درس تربيت بدني در حيطه‌هاي مختلف تربيتي گسترش زيادي پيدا كرده می باشد كه در بسياري از آنها فعاليت‌هاي مناسب با نيازهاي لذت، تعامل اجتماعي، مهارت‌هاي ورزشي و تفريحي، توسعه حركتي- ادراكي، الگوهاي حركتي بنيادي، سلامتي و آمادگي جسماني، مهارت‌هاي حركتي ورزش براي دانش‌آموزان دوره‌هاي مختلف تحصيلي در نظر گرفته شده می باشد.

 

– زنگ ورزش، زنگ سلامت

سلامت هر فردي تحت تأثير عوامل گوناگوني زیرا ژنتيك، محيط زيست، خدمات پزشكي، سبك زندگي و … می باشد و در اين ميان تمرينات بدني ورزش جايگاه مهمي دارند تا جايي كه كاهش فعاليت بدني مي‌تواند سلامت فرد را تحت تأثير قرار دهد. ورزش و فعاليت‌ جسماني نه تنها در ايجاد و حفظ تناسب اندام اثرات سودمندي دارد بلكه در پيشگيري از بيماري‌ها به خصوص بيماري‌هاي قلبي عروقي، فشار خون، ديابت و چاقي و … هم تأثیر مهمي را ايفا مي‌كند. در اين ميان ورزش براي كودكان، نوجوانان و جوانان از اهميت بيشتري برخوردار می باشد تا جايي كه در سال‌هاي اخير سعي شده به برنامه‌هاي ورزشي در محيط‌هاي آموزشي نگاه ويژه‌اي گردد زيرا ورزش نه تنها فوايد جسماني با خود به همراه مي‌آورد بلكه مي‌تواند فوايد روان‌شناختي بسياري براي دانش‌آموزان داشته باشد. كاهش افسردگي، كاهش اضطراب، فراهم‌ آوردن سپري براي مقابله با استرس و بالا بردن عزت‌نفس و آسايش فكري مانند فوايد مهم ورزش می باشد.

برنامه‌ تربيت بدني بايد به گونه‌اي طرح‌ريزي گردد كه دانش‌آموزان تسلط كامل بر بدن خود را به دست آورند و بتوانند مهارت‌هاي لازم بدني را كسب كنند. حركت‌هاي ورزشي بايد متضمن كارايي، چابكي و نيرومندي بدن باشد و مربيان ورزشي بايد چنين مهارت‌هاي لازم را جزء برنامه‌هاي تربيت بدني مقصود كنند. يكي از اقدامات براي موفقيت‌ مربيان ورزشي ايجاد ارتباط با والدين دانش‌آموزان می باشد. مربيان با دعوت از اولياء براي تماشاي مسابقه‌ها و فعاليت‌هاي ورزشي فرزندانشان، مي‌توانند آنها را به امر ورزش و سلامت علاقه‌مند سازند.

برنامه‌ تربيت بدني مدارس به تنهايي نمي‌تواند به تمام فعاليت‌هاي ورزشي كه عامل سلامت جسماني می باشد جواب دهد بنابراين وظيفه مهم ديگر هر مدرسه از نظر تربيت بدني ايجاد محرك‌هاي لازم در نوجوانان می باشد تا با اجراي فعاليت‌هاي ورزشي خارج از مدرسه به تقويت بيشتر بدنشان و تأمين آمادگي جسماني آن بپردازند.

لزوم و اهميت، براي هر دو جنس در سنين مختلف مورد تأييد محققين می باشد. به گونه كلي ورزش و تحرك بر رشد عمومي بدن تأثير مي‌گذارد. ورزش امروزي تنها يك فعاليت ساده نيست بلكه قابليت‌هاي پيچيده مغز را در امور مختلف مانند آموختن مطالب، هماهنگي، چالاكي، درست اقدام كردن، درست تصميم‌ گرفتن و … را تقويت مي‌كند و در كليه اجزاي جسم و روح و ذهن تأثير مثبت مي‌گذارد.

دانش‌آموزان روزانه چند ساعت در كلاس درس روي نيمكت مي‌نشينند حتي اگر نوع نشستن مناسب باشد و نيمكت نيز استاندارد باشد باز هم در آنها خستگي فيزيكي ايجاد مي‌گردد دانش‌آموزان پسر غالباً اين شكل را با بازي كردن در خيابان‌ها و ورزشگاه‌ها (غالباً فوتبال) حل مي‌كنند ولي براي دختران به علت اعتقادات و فرهنگ جامعه امكانات كمتري هست بنابراين لازم می باشد در مدارس دخترانه ساعت‌هاي بيشتري براي تمرينات بدني مقصود گردد.

يك دانش‌آموز در مسير پيشرفت تحصيلي خود به موانع بسياري برمي‌خورد. افسردگي، بي‌حوصلگي، احساس خستگي، احساس ضعف، تفكرات بي‌پايه و اساس، مشغول بودن ذهن، عدم توانايي در يادگيري مطالب و بسياري عوامل ديگر مي‌تواند مانع از به سرانجام رسيدن هدف تحصيلي يك دانش‌آموز باشد. اما ورزش همان‌گونه كه سد محكمي در برابر فساد و تباهي و اعتياد جوانان و نوجوانان می باشد مي‌تواند عاملي تأثيرگذار در رفع موانع تحصيلي باشد.

فعاليت‌ بدني يا ورزش باعث تحريك عضلات شده و فعاليت‌ دستگاه‌هاي بدن (قلب و عروق) را بيشتر مي‌كند مغز و ذهن بشر نيز از اين امر مستثني نيست. با فعاليت‌ مغز در هنگام ورزش در ساعاتي در روز تمام تخيلات، احساسات خستگي و بي‌حوصلگي و ضعف به اندازه قابل توجهي رفع مي‌گردد و به همين امر مي‌تواند به درك بهتر مطالب براي دانش‌آموزان كمك كند. فعاليت‌ ورزشي منظم در صورت تداوم مي‌تواند باعث آسودگي ذهن گردد و اين آسودگي باعث بهتر آموختن، اشتياق بيشتر به كار و درس، بالا رفتن شخصيت انساني و عدم فرار مطالب از ذهن گردد بنابراين هر كدام از اين عوامل باعث مي‌گردد يك دانش‌آموز به پيشرفتي بيشتر دست يابد.

– بحث و نتيجه‌گيري

ورزش مي‌تواند تأثير بسزايي در شادابي و نشاط دانش‌آموزان دختر و پسر داشته باشد. دانش‌آموزاني كه از لحاظ روحي و رواني در شرايط مطلوب‌تر قرار داشته باشند بدون شك مي‌توانند بهتر، سريع‌تر و با آرامش بيشتر مطالب را فرا بگيرند اين دانش‌آموزان با روحيه در مراحل ديگر زندگي نيز موفق‌ترند.  دانش‌آموز ورزشكار از ميادين ورزشي از مربيان خود و از روح و خصلت‌هايي فرا مي‌گيرد كه شايد در رفتار و كردار ديگر همكلاسي‌هايش كمتر نظاره گردد جوانمردي، گذشت، وقت‌شناسي، ادب، احساس مسئوليت و تکریم بيشتر به بزرگتران به خصوص پدر و مادر، اساتيد و معلمان.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

اين قبيل جوانان و نوجوانان علاوه بر محيط مدرسه كه قوانين و مقررات خاص خود را دارد در محيط‌هاي ديگر مانند ورزشگاه‌ها حضور مي‌يابند و با شرايط مكان‌هاي ديگر به غير از مدرسه و با روحيات مختلف آشنا مي‌شوند. اگر از قابليت‌هاي فني رشته‌هاي روزشي و نيز شرايط بدني خوبي برخوردار باشند مي‌توانند علاوه بر مراحل تحصيلي در مراحل و ميادين بالاي ورزشي نيز حضور پيدا كنند. اين ميادين باعث بالا رفتن شخصيت دانش‌آموزان شده و علاوه‌بر امتيازاتي كه دولت برايشان قائل شده از نظر مالي و توانايي گوي سبقت را از ديگر دوستانشان بربايند.

تمامي اين پيشرفت‌ها در صورتي مي‌تواند به سرانجام مقصود برسد كه منظم و براساس برنامه‌ريزي صحيح باشد از طرفي نبايد فراموش كرد كه ورزش بي‌رويه و بدون مربي و سازمان نيافته بيش از آن كه مفيد و مؤثر باشد مي‌تواند مخرب و زيان‌آور باشد چه براي بدن بشر چه براي تحصيل دانش‌آموزان.

Leave a Comment