تربیت بدنی

دانلود فایل پایان نامه : دانلود مقاله رشته تربیت بدنی در مورد تأثير تربيت بدني بر سلامت جسم و روح – قست اول

آمادگي جسماني دانش‌آموزان يك امر بنيادي و اساسي می باشد كه سلامت و قدرت افراد و اجتماع را تضمين مي‌كند. دانش‌آموزي كه قدرت و كارآيي لازم بدني را دارد، قادر می باشد وظايف و كارهاي روزانه خود را بدون احساس خستگي انجام دهد و توانايي لازم را براي گذراندن اوقات فراغت يا مقابله با پيشامدهاي ناگهاني به دست آورد. چنين فردي از بيماري‌ و نارسايي‌ها و نواقص جسمي به دور خواهد ماند و استقامت، چابكي، انعطاف‌پذيري و سرعت از ويژگي‌هاي چنين دانش‌آموزي می باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

دانش‌آموزان بايد هر روز به فعاليت‌هاي منظم ورزشي براساس قدرت بدني‌شان بپردازند تا قدم‌هاي صحيح به سوي آمادگي و كارآيي بدني برداشته گردد زيرا در نظر داشتن كارآيي بدن موجب مي‌گردد استخوان‌ها، مفاصل و عضله‌هاي بدن براي انجام حركات و فعاليت‌ها نيرومند شوند. دستگاه‌هاي تنفس و جريان خون نيز تا حد بسياري از اجراي برنامه‌ها و حركت‌هاي صحيح ورزشي سود مي‌برد.

هرچه برنامه‌هاي مناسب ورزشي، زودتر و در سنين كمتري اجرا گردد، ابتلا به امراض قلبي و ديگر نارسايي‌ها كمتر خواهد بود. ارتباط بين آمادگي بدن و سرعت انتقال، يادگيري، انظباط، سازگاري با محيط، ايجاد صفات اجتماعي و تعاون با ديگران غيرقابل ترديد می باشد و مربيان بايد به آن توجه كنند. مهارت‌هاي بدني زاييدن قدرت استقامت و چابكي بدن می باشد و با اجراي برنامه‌هاي صحيح ورزشي به دست مي‌آيد.

مقدمه

مطالعات جديد در مورد مغز و شيوه يادگيري مغز براي معلمان و والدين، ديدگاه‌هاي جديدي درمورد تدريس و يادگيري ايجاد كرده می باشد پژوهش‌هاي جديد نه فقط يافته‌هاي نويني را عرضه كرده می باشد، بلكه به نوسازي برداشت‌هاي قديمي درمورد يادگيري هم كمك كرده می باشد.

پژوهش‌هاي مغز محور، جدا از جنبش آموزش و پرورش نيستند، بلكه آنها رويكردهايي هستند كه آموزش و پرورش را مرتفع مي‌سازند. (كاني 1990). با آن كه برخي پيشنهادهاي پژوهشي مغز محور، دير به بار مي‌نشينند، ولي بينش‌ها و چشم‌اندازهاي عملياتي هم عرضه مي‌كنند حتي براي ساختمان‌سازي و آماده‌سازي فضاي بازي در مدارس.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

اريك جنسن (1995) در كتاب جديد خود تحت عنوان تدريس مبتني‌بر مغز اظهار مي‌كند كه همگي درصدد هستيم تا راه‌حل‌هايي براي مسائل و چالش‌هاي آموزش و پرورش بيابيم و بايد در كاربرد يافته‌هاي جديد تا حدودي احتياط كنيم. آن‌گاه كه فردي رويكرد خاص سازگار با مغز براي ارتقاي يادگيري معرفي مي‌كند، به واقع، آن نمي‌تواند گام نهايي درمورد يادگيري و تدريس باشد.

حال‌ آن‌قدري كه معلمان ورزش مي‌توانند در ميدان ورزش بچه‌ها را تربيت كنند، در كلاس واقعاً نمي‌گردد آن‌ها را تربيت كرد، براي اين‌كه در كلاس، بچه‌ها خودشان را جمع‌وجور مي‌كنند و آدم نمي‌فهمد كه ذات آنها چيست. (شهيد بزرگوار رجايي)

يادگيري و عملكرد مهارت‌هاي حركتي همواره مورد توجه بوده می باشد زيرا مهارت‌هاي بنيادي و ابتدايي از همان اوايل كودكي كسب مي‌شوند و به تدريج به كنترل قامتي دست مي‌يابند و براي رسيدن به اين مرحله كودك بايد مراحل رشدي خود را به گونه متوالي طي نمايد و اين مهم در بدو تولد نوزاد با انجام حركات غيرارادي در دستان نوزاد شروع و به تدريج به كنترل گردن و در سنين بالاتر به كسب مهارت‌هاي پيشرفته مثل مهارت‌هاي دست‌كاري (دريافت، پرتاب و …) و مهارت‌هاي جابجايي‌ مي‌گردد.

كودك همچنان، روابط اجتماعي و مهارت‌هاي مرتبط به آن را كسب مي‌نمايد عملكرد مهارت‌هاي حركتي نيز سازگارتر و متعادل‌تر مي‌گردد. حركت جزء اساسي‌ترين عوامل زندگي بشر می باشد و تأثیر مهمي در رشد عمومي و به خصوص رشد ذهني دارد. (حركت يعني زنده بودن و زندگي كردن).

تأثير ورزش بر متغيرهاي روان‌شناختي

تحقيقات بسياري نشان داده می باشد كه ورزش علاوه‌بر اينكه ابزار ارزشمندي براي حفظ سلامت جسماني می باشد ارتباط نزديكي با سلامت رواني و به ويژه پيشگيري از بروز ناهنجاري‌هاي رواني دارد. ورزش از اضطراب و افسردگي مي‌كاهد، اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد و خودپنداره را تقويت مي‌كند. ورزش به ويژه در سنين كودكي و نوجواني مفر سالمي براي آزاد كردن انرژي‌هاي اندوخته شده می باشد و اين خود بسيار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده می باشد.

شركت در فعاليت‌هاي ورزشي به اجتماعي شدن و كسب مهارت‌ و كفايت و همچنين دوست‌يابي و ارتباط سالم با همسالان كمك مي‌كند. در جريان يكي از پژوهش‌هاي اخير در ايالات متحده 65 درصد از جوانان ابراز كردند كه ورزش آنها را از اعتياد به الكل و مواد مخدر بازداشته می باشد. (سيمون 1999).

در جريان فعاليت‌هاي ورزشي شديد ميزان ترشح اندورفين‌ها افزايش مي‌يابد و به همين دليل ورزشكاران پس از انجام تمرينات احساس لذت و آرامش خاصي مي‌كنند كه به آن اصلاحاً joggrs high گفته مي‌گردد. با در نظر داشتن شباهت بين اندورفين‌ها و تركيبات افيوني، ورزش كردن مي‌تواند جايگزين سوءمصرف مواد مخدر در معتادان گردد.

در نتيجه تمرينات ورزشي مدام ميزان جريان خون در مغز افزايش مي‌يابد. افزايش جريان موجب اكسيژن‌رساني و تغذيه بهتر نرون‌هاي مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگيري مي‌كند. اين تأثيرات خود موجب پيشگيري از فراموشي و زوال توانمندي‌هاي ذهني در سالمندان مي‌گردد. تمرينات ورزشي همچنين موجب آزادسازي نوعي فاكتور رشد به نام B.D.N.F مي‌گردد كه مي‌تواند نرون‌ها را پیش روی آسيب و صدمه مقاوم نموده و از بروز بيماري‌هاي آلزايمر و پاركينسون تا حدود زيادي جلوگيري كند.

بر طبق نتايج آزمايش‌هايي كه اخيراً در ارتباط با تأثير ورزش بر حافظه انجام شده، افزايش ميزان توليد BDNF مي‌تواند بر يادگيري و حافظه تأثير مثبت داشته باشد. بنابراين در نتيجه تمرينات ورزشي، ميزان جريان خود در مغز، تعداد سلول‌هاي مغز در ناحيه هيپوكامپ و ترشح مولكول‌هاي حفاظتي مانند ‌BDNF افزايش مي‌يابد. مجموعه اين فرآيندها مي‌تواند موجب بهبود حافظه و به تعويق انداختن بيماري آلزايمر شوند (بركتولد).

انجام تمرينات ورزشي مي‌تواند كاهش توانمندي‌هاي شناختي را كه در اثر سالمندي حادث مي‌گردد به تأخير اندازد. تمرينات ورزشي رشد سلول‌هاي عصبي و گسترده شدن ارتباطات بين سلولي كه براي يادگيري و حافظه لازم است مي‌تواند مغز را جوان و فعال نگهدارند. (كريستيت يافه).

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

دكتر يافه تأثيرات تمرين بر سلول‌هاي عصبي ناشي از افزايش جريان خون در مغز می باشد كه منجربه آزاد شدن فاكتورهاي رشد مي‌گردد و مي‌تواند از سكته مغزي پيشگيري نمايد. از سوي ديگر تمرينات ورزشي مي‌تواند مانند برخي تركيبات دارويي، موجب آزادسازي سروتونين، نوراپي نفرين و دوپامين گردد.

 – انرژي براي يادگيري

اگر چه مغز بشر بالغ فقط دو درصد از وزن بدن او را تشكيل مي‌دهد، ولي به تنهايي بيست درصد از انرژي جسماني را مصرف مي‌كند. انرژي مصرفي مغز از طريق خون پراكسيژن تدارك مي‌گردد، اكسيژن مصرفي مورد نياز از طريق شش‌ها تأمين مي‌گردد. مغز بشر در هر ساعت به گردش 8 گالن خون يا در هر روز تقريباً 200 گالن (800 تا 600 ليتر) خون نياز دارد. توازن الكترونيكي مناسب براي كاركرد مغز از طريق آب بدن به دست مي‌آيد. براي حصول اين توازن، هر فرد بالغ بايد 6 تا 12 ليوان آب بنوشد. از دست دادن آب بدن در طول ساعات حضور دانش‌آموزان در كلاس درس عاملي براي آسيب‌هاي يادگيري، تنبلي و بي‌حالي می باشد. (هانافورد 1995).

عامل حياتي ديگر براي كاركرد مطلوب مغز، اكسيژن می باشد. بدون هواي تازه، نمي‌توان انتظار داشت كه مغز كاركرد بهينه‌اي داشته باشد. از اين رو، طراحي ساختمان مدارس و در پيش‌بيني تسهيلات و تجهيزات مدارس، نبايد تأمين هواي تازه كلاس‌هاي درس مورد غفلت قرار گيرد. هنگام يادگيري، سلول‌هاي مغز- نرون‌ها- اطلاعات را تقريباً با سرعتي بيش از 300 كيلومتر در ساعت انتقال داده يا مورد تبادل قرار مي‌دهند. هر نرون مي‌تواند هزاران سيگنال يا علامت را از ساير منابع نروني، بدون آن كه با آنها ارتباط داشته باشد، دريافت كند. نرون‌ها، پيام‌ها را بيشتر به صورت شيميايي تبادل مي‌كنند (جنسن 1998).

انرژي لازم براي فعاليت‌ نروني، انرژي الكتريكي و شيميايي می باشد. ماهيت اقدام نرون‌ها، مغز را به يك پردازشگر الكترو- شيميايي تبديل كرده می باشد. الگوي يادگيري مغز از زمان تولد و بنا به ديدگاهي عمر از دوره جنيني آغاز مي‌گردد. شيوه پاسخ وي و سازگاري فرد با محيط، نحوه زيست و يادگيري مغز را تعيين مي‌كند. الگوي يادگيري پايه‌گذاري شده را فرو بريزد. مدارس، يكي از مراكز عمده براي ايجاد تغيير در الگوهاي يادگيري دانش‌آموزان هستند.

بازي، ورزش، تجربيات عملي و انواع فعاليت‌هاي چالش‌برانگيز منبع اصلي يادگيري هستند. با اين همه‌، هنوز مدارس برخلاف الگوهاي يادگيري دانش‌آموزان طراحي مي‌شوند. براي نمونه، استخر شنا از محيط‌هاي محرك و چالش‌برانگيز براي كودكان ابتدايي و راهنمايي‌اند، ولي مدارس به ندرت به آن دسترسي دارند.

– اهميت و تأثیر ورزش در تسريع طریقه يادگيري

هر دانش‌آموزي بارها و بارها در سالن‌هاي ورزشي ديوار حياط و راهروي مدارس، انواع رسانه‌هاي گروهي، كتاب‌ها و نشريات با عباراتي «عقل سالم در بدن سالم می باشد» مواجه مي‌گردد. با اين حال عده كمي از نوجوانان و جوانان حقيقت و معناي اصلي اين جمله را عملاً در زندگي خود به كار مي‌گيرند و اغلب آنها در برنامه‌هاي روزانه درس و ورزش را همراه هم تنظيم نمي‌كنند.

خانم صابره شوكتي، مربي ورزش يكي از دبيرستان‌هاي تهران در اين زمينه مي‌گويد: متأسفانه در كشور ما درس و ورزش به ندرت با يكديگر توأم مي‌شوند. اغلب آنها كه به پرورش نيروي بدني خود همت گماشته‌اند از پرداختن به قدرت فكري خويش غافلند و بيشتر دانش‌آموزان مستعد و پرتلاش نيز كه مدام به مطالعه و كار فكري مشغولند از نظر بدني در حد بسيار ضعيفي قرار دارند كه اين خود نيمي از کوشش شبانه‌روزي آنها را هدر مي‌دهد.

سلول‌هاي مغزي براي فعاليت‌ خود به 25 درصد از كل انرژي مورد بهره گیری بدن نياز دارند. آيا اين انرژي تنها به وسيله تغذيه و استراحت- به صورتي كه در بين دانش‌آموزان رايج می باشد- تأمين مي‌گردد؟

خانم نرگس سماوات، كارشناس در زمينه زيست‌شناسي و تغذيه در توضيح اين مطلب مي‌گويد: غذا خوردن با عجله شايع بين دانش‌آموزان بدون تحرك جسمي لازم، حتي اگر با استراحت كافي هم همراه باشد نمي‌تواند تأثير كاملي در رساندن ماده و انرژي مورد نياز بدن داشته باشد. در صورت نبودن برنامه‌ريزي صحيح براي انجام حركات ورزشي روزانه، مغز انرژي كافي در اختيار ندارد زيرا تلاشي براي به جريان انداختن و تنظيم و گستردن انرژي به تناسب نياز هر قسمت از بدن- خصوصاً مغز- صورت نگرفته می باشد.

علاوه‌بر اين كم‌تحركي و رخوت جسمي از آن، تأثير مستقيم بر روي روح و روان و اعصاب دارد و ذهن را نيز به سمت خستگي و ناتواني هدايت مي‌كند كه نتيجه همه اينها بالقوه ماندن بسياري از قابليت‌هاي ذهني و استعدادهاي محصلان در يادگيري می باشد.

اغلب اوقات دانش‌آموزان خمود و بي‌حوصله و با اكراه به سوي انبوه كتاب‌هايشان مي‌طریقه و سعي مي‌كنند خلل هميشگي ناشي از عدم تحرك بدني را با فشار آوردن بي‌مورد به ذهن و انواع و اقسام روش‌هاي يادگيري جبران كنند در حالي كه راه بسيار ساده‌تر و سالم‌تري مانند ورزش مي‌توانند علاوه‌بر سلامت، نشاط و افزايش فعاليت ذهني، شور و اشتياق آنان را نسبت به درس خواندن تضمين كند. براي اينكه مغز به خوبي از عهده يادگيري و حفظ مطالب درسي برآيد، علاوه‌بر رساندن مواد غذايي و انرژي كافي بايد از خوني پاك و غني از اكسيژن تغذيه گردد.

بدين مقصود بايد شش‌ها كاملاً از هوا پر و خالي شوند بنابراين دانش‌آموزان بايد ريه‌هاي خود را نيز نيرومند كنند و اين كار نيز به وسيله ورزش ميسر می باشد. هر حركت ورزشي خواص و نتايج خاص خود را دارد و اين‌گونه نيست كه ورزش فقط ماهيچه‌ها را قوي كند. معلمين ورزش در مدارس بايد خواص هر حركت را نيز به محصلين خود آموزش دهند تا آنها با آگاهي كامل از نتايج سودمند ورزش بهره‌مند شوند. در ضمن براي رساندن اكسيژن كافي به سلول‌هاي مغزي دانش‌آموزان بايد ياد بگيرند كه صحيح و اصولي تنفس كنند و با عادت دادن شش‌ها به نحوه مطلوب بازده تنفسي خود را افزايش دهند.

ورزش نخستين پرونده احساسات و ادراكات آدمي می باشد. دانش و زيبايي در تندرستي می باشد و تندرستي حقيقي به وسيله ورزش و گردش و غذاي سالم، مقوي و منظم حاصل مي‌گردد. ورزش خون را به نسبت به تمام اعضاي بدن به عضلات دست و پا و گردن و كمر به خصوص اعصاب مي‌رساند و در تمام بدن خون را به جريان درمي‌آورد.

برخي از دانش‌آموزان ممكن می باشد ديرتر يا زودتر از دو ماه به ورزش صبحگاهي عادت نمايند و بالاخره اين اقدام مفيد عادت و طبيعت ثانوي آنان خواهد گردید. ورزشي كه دختران مي‌نمايند نبايد ورزش‌هاي سنگين قهرماني باشد بلكه آنان بايد در مدرسه بيشتر تنيس روي ميز و بازي‌هاي توپ‌دار مثل واليبال و بسكتبال و ورزش‌هاي سبك ديگر نمايند و با اسباب‌هاي ورزشي سنگين مانند هالتر و دمبل كار نداشته باشند.

بنابراين بهتر آن می باشد كه محصلان خود به فكر تنظيم فعاليت‌هاي ذهني و جسمي خويش باشند و با تصميم‌گيري و به كار بستن اراده، روي آوردن به ورزش و توأم كردن آن با تحصيل از سنگيني بار مشكلاتي كه بر روح و ذهنشان انباشته‌اند بكاهند و به تجربه عيني دريابند كه در صورت متناسب كردن اين دو با صرف همان وقت و همان كار ذهني در عرصه يادگيري به نتايجي چند برابر مطلوب‌تر از قبل دست خواهند يافت و در نهايت با ذهني بازتر و بسيار راحت‌تر از استعدادهاي خود بهره‌برداري خواهند كرد.

– فعاليت‌هاي جسماني و افزايش عملكرد تحصيلي

براي رشد كاركرد‌هاي مغزي، فعاليت‌ جسماني بسيار حائز اهميت می باشد. فعاليت‌هايي زیرا دويدن، پريدن، جهيدن، شنا كردن سبب تقويت عقده‌هاي پايه، مخچه و جسم پينه‌اي مي‌گردد. ورزش و تمرين بدني، اكسيژن زيادي را به مغز مي‌رساند و بر ميزان ارتباط بين نروني مي‌افزايد. يادگيري از طريق پياده‌روي، حركات كششي و ساير فعاليت‌هاي جسماني ارتقاء يافته و تقويت مي‌گردد. (جنسن 1998)

يافته‌هاي يك پژوهش‌ علوم تربيتي حاكي از آن می باشد كه ورزش عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان را افزايش مي‌دهد. با توجه دقيق‌تر به نتايج تحقيق مي‌توان نتيجه گرفت كه صرف وقت بيشتر براي ورزش نه تنها هيچ‌گونه اثر سويي بر عملكرد تحصيلي و هوش نداشته می باشد، بلكه در بيشتر موارد باعث عملكرد تحصيلي بهتر دانش‌آموزان نيز شده می باشد.

Leave a Comment