تربیت بدنی

متن کامل: دانلود پروژه در مورد رماتیسم – قسمت دوم

 

بهره گیری از مفاصل بزرگتر

مفاصل كوچك دست و مچ دست در معرض آسيب و بدشكلي بيشتري قراردارند. لذا بهتر می باشد فعاليتهاي روزانه به نحوي انجام شوند كه فشار به اين مفاصل حتي الامكان به مفاصل بزرگتر منتقل گردد. بعنوان مثال بايداجسام بزرگ را نزديك بدن حمل كرد. يا در هنگام بستن در بجاي بهره گیری از انگشتان ،از شانه بهره گیری نمود.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

آويزان كردن كيف دستي از قسمت ساعد باعث برداشته شدن فشار از روي انگشتان مي‌گردد.

تقسيم فعاليتها:

مقدار فعاليت و کوشش بايد كمتر شده و يا در مدت طولاني‌تري انجام گردد تا از وارد شدن فشار ناگهاني به مفاصل و خستگي عضلات پيشگيري بعمل آيد. بعنوان مثال مي‌توان به موارد زير تصریح كرد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

1)بهره گیری از وسايل حمل كننده مثل آسان بر.

2)كاهش وزن وسيله‌اي مورد بهره گیری (از ليوان سبك بهره گیری گردد. پارچ آب به ميزان آب لازم پرشود.

3) لغزاندن اجسام بجاي بلند كردن آنها.

بهره گیری از مفاصل در وضعيتي كه مفصل ثبات بيشتري دارد

در هنگام جابجا كردن اشياء وضعيت دستها به نحوي باشد كه مچ و انگشتان حتي الامكان در حالت مستقيم و بدون خميدگي قرار گيرند.

هنگام كار كردن در كنار ميزٍ، نزديك ميز شده و از خم شدن پرهيز گردد.

بايد بدانيم كه ثابت ماندن وضعيت مفصل در يك حالت باعث ايجاد مشكلاتي مثل اختلال در تغذيه سطح مفصلي مي‌گردد.

بعنوان يك اصل كلي مفاصل نبايد بيشتر از بيست دقيقه در يك وضعيت ثابت باشند.

احساس خستگي

بسياري از افراد بخصوص در انتهاي روز دچار احساس خستگي ميِ‌شوند. اين حالت مي‌تواند باعث افزايش درد مفاصل و عضلات گردد. ابتلا به آرتريت خود يكي از علل احساس خستگي می باشد. برخي افراد با ايجاد تغييراتي در نحوه زندگي مقدار انرژي خود را به گونه مؤثرتري بكار مي‌گيرند بعنوان مثال:

ï     بجای آوردن فعاليتهاي روزانه بطور آرام و بدون کوشش ناگهاني.

ï     برنامه ريزي براي فعاليتهاي روزانه.

ï     داشتن وضعيت بدني مناسب در طي فعاليت.

ï     خوب خوابيدن در شب و استراحت در بعدازظهر.

تنظيم سرعت انجام فعاليتها:

بهتر می باشد هر نيم ساعت پس از فعاليت كمي استراحت داشته‌باشيم. تغيير فعاليتها بطور متناوب نيز در كاهش خستگي مؤثر می باشد. مثلاًبه تناوب كارهاي سنگين‌تر و سبك‌تر انجام شوند.

اولويت بندي فعاليتها

ممكن می باشد بتوان فعاليتهاي سنگين‌تر را در طي هفته انجام داد. بطوريكه هر روز بخشي از آن انجام گيرد.

وضعيت مناسب در حين كار

ايستادن در هنگام كار يا داشتن وضعيت نامناسب در حين فعاليت باعث ايجاد درد و احساس خستگي مي‌گردد. وضعيت بدن بايد بطورمكرر عوض گردد. مفاصل نبايد بيشتر از بيست دقيقه در وضعيت ثابتي  قرار گيرند. در حين انجام فعاليتهاي جسمي كشش ملايم عضلات باعث كاهش خستگي و خشكي عضلات و مفاصل مي‌گردد.

قراردادن يك چهار پايه كوچك در زير يا پا هنگام كار در حالت ايستاده به حفظ وضعيت ستون فقرات كمك مي‌نمايد.

از آويزان کردن پا بمدت طولانی خوداری گردد.

تنظيم روش انجام كار

وسايل بايد درجائي قرار داده شوند كه دسترسي به آنها راحت باشد. وسايل اضافه  منزل كه كاربرد ندارند خريداري نشده يا انبار شوند. بهتر می باشد كار درحالت نشسته باشد و سرعت انجام كار آهسته تر باشد. بهره گیری از بشقاب ‌هاي سنگين باعث فشار به مفاصل مي‌گردد.گرفتن دسته فنجان با انگشت باعث وارد شدن فشار زيادي به مفاصل انگشتان مي‌گردد. هنگام خريد وسايل منزل بايد به نكات فوق توجه كرد.

خوب خوابيدن:

خواب خوب به كاهش خستگي كمك مي‌نمايد. در صورت وجود بي‌خوابي بايد علل ايجاد كننده بي خوابي شناخته و رفع شوند. درديكي از علل شايع بي‌خوابي می باشد. درمان عامل درد مي‌تواند به بهبود كيفيت و مدت خواب كمك نمايد. اضطراب از علل شايع ديگر بي‌خوابي می باشد كه درمان آن گاه نياز به مشاوره دارد.

هنگام شب نبايد غذاي سنگين و حجيم خورده گردد. از خوردن قهوه و چاي دوساعت قبل از خواب پرهيز گردد. بهتر می باشد بجاي آن از شير داغ بهره گیری كرد. بايد سعي گردد هر شب سر ساعت مشخصي به رختخواب رفته و گرفتن دوش آب داغ، انجام چند حركت كششي ملايم وگوش كردن به موسيقي ملايم همگي در بهتر شدن خواب كمك كنند. مي‌باشند. تماشاي تلويزيون  باعث ايجاد بي‌خوابي مي‌گردد.

ورزش

انجام ورزش در كنار اقدامات انجام گرفته در حفظ مفصل مكمل يكديگرند. نوع و شدت ورزش از هر فرد تا فرد ديگري تفاوت داشته و بايد براي هر فرد يك برنامه تمريني خاص طرح ريزي گردد.

صندلي

افراد مبتلا به روماتيسم مفصلي بايد از نشستن روي زمين خودداري كنند. زيرا بلند شدن از زمين فشار زيادي به مفاصل وارد مي‌سازد. در صورت دردناك و خشك بودن مفاصل بلند شدن از صندلي معمولي نيز مشكل می باشد. در اين حالت بايد ازصندلي‌هائي با ارتفاع بيشتر بهره گیری

نمود. گذاشتن يك تشك برروي مبل مي تواند بطور موقت ارتفاع مبل را بيشتر كرده و به بلند شدن كمك ‌نمايد. مي‌توان براي مبل پايه چوبي يا فلزي سفارش داد. و يا حتي موقتاً از صندلي‌هاي دسته‌دار پلاستيكي بهره گیری نمود. ولي هنگام خريد صندلي بايد به نكات زير توجه كرد.

1)ارتفاع آن مناسب باشد و امكان بلند شدن راحت از آن وجود داشته باشد.

Leave a Comment