تربیت بدنی

دانلود فایل پژوهش: دانلود پروژه رشته تربیت بدنی در مورد سرطان – قسمت سوم

2 ـ وزن خون را همواره در حد متعادل نگه‌داريد.  چاقي عامل اصلي به وجودآورنده بسياري از بيماري‌ها از قبيل بيماري‌هاي قلبي، ‌عروقي، فشارخون، ديابت و زمينه‌ساز بعضي از سرطان‌ها می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

3 ـ مصرف چربي زياد، ‌غذاهاي حاوي چربي اشباع شده و كلسترول را محدود كنيد. رژيمي‌كه چربي آن بالاست مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌هاي پستان، ‌پروستات، كولون و ركتوم را افزايش دهد.

4 ـ ميزان غذاهاي نشاسته‌اي و فيبري را در رژيم خود افزايش دهيد. به آساني مي‌توان مقدار نشاسته و فيبر رژيم را با خوردن ميوه‌ها، ‌سبزي‌ها، سيب‌زميني، دانه‌ها، نان‌ها و غلات كامل افزايش داد. يك رژيم پرفيبر احتمال ابتلا به سرطان كولون و ركتوم را كاهش مي‌دهد.

5 ـ مصرف شيريني را محدود كنيد. الگوهاي غذايي حاوي شيريني و غذاهاي شيرين، اغلب پرچرب، با كالري زياد و تهي از مواد مغذي و معدني مي‌باشند كه چنين رژيمي‌زمينه‌ساز بروز بعضي از سرطان‌ها می باشد.

6 ـ نمك رژيم غذايي خود را تا حد ممكن كاهش دهيد.

7 ـ مصرف نوشابه‌هاي الكلي را قطع كنيد. مصرف الكل مي‌تواند منجر به سرطان دهان، حلق، مري و كبد گردد. ميزان ابتلا به سرطان در الكلي‌هايي كه سيگار مي‌كشند چندين برابر می باشد.

چه غذاهايي را انتخاب كنيم؟

با انتخاب و گنجاندن غذاهاي زير در الگوي غذايي روزانه خود مي‌توانيد احتمال ابتلا به سرطان را كاهش دهيد.

ـ  فيبر غذايي: فيبر قسمتي از ساختمان سلول گياهي می باشد كه دستگاه گوارش بشر قادر به هضم آن نمي‌باشد. فيبر به حركت غذا در لوله گوارش و دفع ضايعات آن از بدن و در نتيجه حفظ سلامت دستگاه گوارش كمك مي‌كند. داشتن رژيمي‌كه ميزان فيبر آن بالا و چربي آن پايين باشد، احتمال ابتلا به سرطان كولون و ركتوم را مي‌كاهد. ميزان مصرف فيبر در جوامع امريكايي 11 گرم در روز مي‌باشد كه به توصيه انستيتو بين‌المللي سرطان NCI اين ميزان بايد به 30 ـ 20 گرم در روز افزايش يابد. NCI  مصرف بيش از 35 گرم فيبر در روز را توصيه نمي‌كند زيرا مصرف بيش از اين ميزان مي‌تواند اثرات نامطلوبي به وجود آورد.

براي يافتن فيبر مورد نياز، به جاي مكمل‌هاي فيبري مصنوعي، از منابع غذايي غني از فيبر بهره گیری كنيد. به اين مقصود انواع نان ها، ماكاروني‌ها و غلات تصفيه نشده را در رژيم خود بگنجانيد. سعي كنيد مصرف محصولاتي كه از آردهاي تصفيه شده ساخته مي‌شوند را كم كنيد.

سيب درختي، هلو، گلابي و حتي سيب‌زميني را با پوست و محصولاتي كه از آردهاي تصفيه شده ساخته مي‌شوند را كم مصرف كنيد. لوبيا و نخود پخته منابع بسيار خوبي از فيبر هستند. غذاهاي پرفيبر معمولا چربي پاييني دارند.

ـ در رژيم غذايي روزانه خود تا حد امكان از گوشت‌هاي كم چرب بهره گیری كنيد. قبل از اين كه گوشت را بپزيد تمام چربي‌هاي قابل رويت آن را جدا كنيد و دور بريزيد و اگر چربي باقي ماند، قبل از خوردن آن را جدا كنيد. مصرف ماهي را افزايش دهيد. گوشت سفيد را به جاي گوشت قرمز بهره گیری كرده و قبل از پخت، پوست و چربي آن را جدا كنيد.

ـ ميوه‌ها و سبزي‌ها را جايگزين تنقلات سرخ‌شده و پرچرب كنيد.

ـ به جاي مواد لبني پرچرب (شير كامل، ‌خامه، سرشير و…) از محصولات لبني كم‌چربي بهره گیری كنيد. اين گروه از مواد غذايي منابع خوبي از پروتئين، ويتامين‌ها و مينرال‌ها (مواد معدني) به ويژه كلسيم هستند كه براي حفظ سلامت فرد مفيد مي‌باشند.

ـ مصرف غذاهاي حاوي ويتامينA ، بتاكاروتن و ويتامينC   احتمال ابتلا به سرطان‌ها را كاهش مي‌دهند. ميوه‌ها و سبزي‌هاي زيادي وجود دارند كه داراي مواد فوق مي‌باشند. سعي كنيد در رژيم غذايي روزانه خود از سبزي‌هاي برگي شكل سبز تيره، ‌زرد و نارنجي و ميوه‌ها بويژه مركبات بهره گیری كنيد.

ـ سبزي‌هاي خانواده كلم اغلب كاهش دهنده احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها هستند. اين سبزي‌ها منابع خوبي از فيبر، ويتامين‌ها و مينرال‌ها مي‌باشند. از اين خانواده مي‌توان به كلم چيني، كلم بروكلي، كلم بروكسل، كلم پيچ، گل‌كلم و كلم‌قمري تصریح كرد.

تغيير عادات غذايي

ـ  لزومي‌ ندارد كه شما براي حفاظت خود پیش روی حمله سرطان، غذاهايي را كه دوست داريد كنار بگذاريد. به جاي آن سعي كنيد در اغلب موارد غذاهايي را انتخاب كنيد كه احتمال ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهند و مصرف غذاهايي را كه احتمال بروز سرطان را افزايش مي‌دهند محدود كنيد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

ـ سعي نكنيد كه عادات غذايي خود را يك شبه تغيير دهيد. ميوه‌ها و سبزي‌ها را به تدريج و در طول يك دوره چند هفته‌اي به رژيم خود اضافه كنيد.

ـ سعي كنيد هر بار كه به خريد مي‌رويد يكي از مواد غذايي پرچرب را با مشابه كم‌چرب آن جايگزين كنيد.

ـ به جاي مواد غذايي كه از آردهاي تصفيه شده و غلات فرآينده شده درست شده‌اند مانند نانهاي سفيد، از محصولاتي با آرد كامل و غلات كامل بهره گیری كنيد.

ـ از روش‌هايي براي پخت غذا بهره گیری كنيد كه نيازي به افزودن روغن نداشته باشد. مانند تنوري كردن، بخارپز كردن و آب‌پزكردن.

ـ در روش‌هايي مانند كباب‌كردن و بريان‌كردن از تماس غذا با دود جلوگيري كنيد. تماس غذا با دود مي‌تواند منجر به توليد مواد سرطان‌زا در غذا گردد.

ـ سعي كنيد غذا  را قبل از كباب يا بريان كردن در فويل بپيچيد و آن را از منبع حرارتي دور نگهداريد تا مدت زمان پخت طولاني‌تر گردد.

ـ سعي كنيد با در نظر داشتن برچسب غذاها و ميزان چربي، كالري و فيبر در آنها، براي هر روز خود يك برنامه غذايي تنظيم كنيد

چگونگی ایجاد سرطان سینه

سینه از انواع غدد مترشحه می باشد که وظیفه آن تولید
شـیـر اسـت. شیـر در قسـمـت نـرم و دالـبـر مـانــند سینه
درست شده و توسط مجاری لوله ای شکل بــسمت نوک
سینه ها هدایت می گردد.

مانند سایر سلول های بدن سینه نیز بــطور متناوب رشد
کــرده و زمانی را نیز به استراحت می پردازد. دوره رشد و
اسـتراحت توسط ژنهایی که در مغز قرار گرفته اند کنترل و
اداره می شـونـد. هنـگامیکه ژنها دارای عملکرد مناسبی
باشــند به خوبی توانایی کنترل رشد سلولها را دارند اما
زمـانیکه در عملکرد آنها نوعی ناهنجاری و یا بی قاعدگی
بروز کند تسلط خود را بر روی رشد سلول ها از دست می دهند.

سرطان سینه در اثر رشد نابهنجار سلول های سینه به وجود می آید

سرطان به بافت طبیعی سینه وارد می گردد، همچنین توانایی انتشار در سایر نقاط بدن را نیز دارد. سرطان به دلیل عدم عملکرد صحیح ژنها ایجاد می گردد و تنها 10-15 درصد سرطان ها مادرزادی و موروثی هستند و 90 درصد دیگر به افزایش سن و نوع زندگی افراد بستگی دارند.

سرطان سینه از انواع بیماری های شایع در خانم ها می باشد. بر طبق آمار در سال 2005 در حدود 216000 نفر مبتلا به نوع حاد و 59390 نقر نیز دارای نوع مزمن آن می بوده اند. در هر خانمی ریسک ابتلا به سرطان سینه هست و این به نوعی جزء معضلات خانم بودن به شما می رود. اما اگر نسبت به علائم آن آگاه باشید می توانید با دید بازتری نسبت به این قضیه برخورد کنید و خود را پیش روی آن ایمن کنید.

تصورات نادرست در مورد این بیماری

ریسک ابتلا به این بیماری تا چه اندازه شدید می باشد؟ کدام شیوه درمان مناسب می باشد؟ آیا مصرف داروهای ضد تعرق در ایجاد سرطان سینه تأثیر دارند؟

اگر نسبت به موضوعی آگاهی نداشته باشید ممکن می باشد گیج و سردرگم شوید. اطلاعات نادرست نیز شما را از تشخیص به موقع و همچنین جلوگیری از رشد آن باز می دارد. پس خوب می باشد تا به اطلاعات و آگاهی خود در این زمینه بیفزایید.

در این قسمت 10 تصور غلط رایج در مورد سرطان سینه ذکر گردیده می باشد

1- این سرطان تنها در سالخوردگان بروز می کند
با افزایش سن ریسک ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد اما اینطور نیست که تنها خانم های مسن گرفتار این بیماری شوند. ریسک بروز این بیماری از آغاز تولد تا سن 39 سالگی 1 نفر از هر 231 نفر تخمین زده شده می باشد یعنی در حدود 5/0 درصد از کل افراد به این سرطان مبتلا می شوند. در سن 40-59 سالگی این رقم 1 به 25 می باشد ( برابر با 4 درصد) و در سن 60-79 سالگی 1 به 15 می باشد ( برابر با 7 درصد). فرض کنید که شما تا سن 90 سالگی هم زندگی کنید در یک چنین شرایطی رقم فوق 1 به 8 می باشد ، یعنی رشدی بالغ بر 5/12 درصد.

2- اگر فاکتورهای ریسک را داشته باشید، بدون شک دچار این بیماری خواهید گردید
دارا بودن یکی از فاکتورهای بیماری دلیل محکمی برای ابتلا به این بیماری محسوب نمی گردد. این بیماری تنها در 60-80 درصد از زنانی که ناهنجاریهای ژنتیکی مختلفی را به صورت موروثی دریافت می کنند، بروز می کند و 20-60 درصد آنان نیز سراسر زندگی خود را بدون وجود سرطان سینه سپری می کنند.

3- اگر در خانواده شما پیش زمینه سرطان نباشد پس شما از خطر ابتلا به آن در امان هستید

اما نه، اینطور نیست!

ریسک ابتلا به سرطان سینه در هر زنی هست. در حدود 80 درصد از کل بیماران سرطانی هیچ گونه پیش زمینه ای از بیماری در خانواده خود نداشتند. فرسوده شدن و افزایش سن نیز خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. درصد بروز بیماری در زنانی که پیش زمینه سرطان در خانواده آنها هست ممکن می باشد تا اندازه ای کم و یا زیاد و یا اصلا هیچ گونه تفاوتی پیدا نکند. اما اگر باز هم نگران هستید می توانید با یک پزشک و یا یک متخصص ژنتیک مشورت کنید.

4- پیش زمینه وجود سرطان تنها بایستی از سمت خانواده مادری در نظر گرفته گردد

وجود سرطان در خانواده مادری و پدری به یک اندازه بر روی فرد تاثیر می گذارد به این دلیل که نیمی از ژن ها از طریق مادر و نیمی دیگر از سوی پدر به شخص منتقل می شوند. اما درصد انتقال بیماری به فرزند از سوی مردی که دارای نا هنجاری های ژنتیکی می باشد به مراتب کمتر از یک زن با همان خصوصیات ژنتیکی می باشد. برای وجود سرطان سینه در خانواده پدری شما بایستی در مورد زنان خانواده پژوهش کنید.

تأثیر چربی ها در پیشگیری از سرطان

در گذشته تصور می گردید كه تغذیه اثری بر سرطان ندارد، اما امروزه محققان ثابت كرده اند كه رژیم غذایی روزانه ، تأثیر مهمی در بروز، پیش گیری ودرمان انواع سرطان ها اعمال می كند. بدن ما به غذا بیش از هر چیز دیگری نیازمند می باشد و می توان گفت كه یك سوم سرطان هایی كه منجر به مرگ می گردد، با آن چیز که می خوریم در ارتباط می باشد . تحوّل در عادات غذایی مردم ، گسترش شهرنشینی و افزایش مصرف غذاهای آماده موجب افزایش بروز سرطانها شده می باشد .

بعضی از عواملی كه در بروز سرطان مؤثرند مانند ارث یا عوامل محیطی، غیرقابل تغییرند اما اگر نمی توانیم در عوامل محیطی خود تغییری ایجاد كنیم، می توانیم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهای غذایی ، احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی كاهش دهیم . علت های ابتلا به سرطان در كشورهای مختلف متفاوت می باشد .

در جوامع شهری و جوامع پیشرفته ، مصرف بیش از حد مواد غذایی(ovrnutrition) و در جوامع فقیر، كمبودهای تغذیه ای (undernutrition) موجب بروز سرطان می شو د. از اینرو توصیه های كنترل سرطان در كشورهای مختلف متفاوت می باشد. طی یك مطلب دنباله دار در مورد تك تك عوامل ایجاد كننده یا پیش گیری كننده از سرطان بحث خواهیم كرد.

چربی ها و روغن ها از بخش های مهم و بحث برانگیز تغذیه و رژیم غذایی افراد می باشد . اینكه چه نوع روغنی برای مصرف كردن مناسب می باشد یا اینكه كدامیك از انواع روغن بیشتر موجب بروز بیماری، سكته و یا چربی خون می گردد همه جای سئوال دارد.

حتماً می دانید چربی ها انواع متعددی دارند ، مثل چربی های اشباع كه از آن جمله ، چربی متصل به گوشت و روغن حیوانی می باشد كه در دمای محیط به صورت جامد هستند. نوع دیگر، چربی های غیراشباع می باشد  مثل روغ زیتون كه در دمای محیط به صورت مایع می باشد.

Leave a Comment